Våren lockar till cykling – cykla tryggt

    Cykelsäsongen börjar under våren och många gräver fram sina cyklar redan när sanden håller på att putsas bort från gatorna. På grund av coronavirusepidemin görs det inte nödvändigtvis lika många arbetsresor just nu. Ta ändå till dig tipsen om hur du cyklar säkert under fritiden och dina kommande arbetsresor.

    När våren kommer tar många fram cykeln och cyklar till jobbet. Att cykla till arbetet är utmärkt motion och med frisk utomhusluft får också sinnet vila före eller efter arbetsdagen. Men för många är den nuvarande situationen en annan: undantagstillståndet orsakat av coronavirusepidemin har stängt skolor och läroanstalter, varvid arbetet oftast utförs på distans och inga arbetsresor behövs.

    Cykling lämpar sig emellertid också utmärkt för fritidsaktiviteter, och nog hinner man ännu i sinom tid cykla till arbetsplatsen. Med cykel kommer man snabbt från en plats till en annan, och konditionen blir bättre samtidigt som miljön inte belastas.

    Kontrollera cykelns och cyklistens skick

    När cykeln tas fram efter vintern lönar det sig att kontrollera dess skick innan man tar sig ut på vägen. Är däcken, lufttrycket, bromsarna, ringklockan, belysningen och reflexerna i skick? När det gäller belysningen är det skäl att komma ihåg att den nya vägtrafiklagen, som träder i kraft i början av juni, även kräver en röd baklampa i mörker eller skymning – utöver framlampan naturligtvis.

    Det är också viktigt att komma ihåg att ha på sig en hjälm i rätt storlek och som sitter bra fast på ens huvud. Hjälmar skyddar bevisligen mot huvudskador.

    Utöver cykelns skick lönar det sig att cyklisten kontrollerar sig själv: behärskar jag cykelreglerna? Att känna till och följa reglerna gör trafiken säkrare och smidigare oberoende av färdsätt. När man själv följer reglerna och ser att även andra följer dem är det lättare att hålla en positiv eller ens neutral kommunikation i trafiken.

    Det lönar sig särskilt att repetera de viktigaste väjningsreglerna. De kan reduceras till följande fem punkter:

    Bilisten ska väja för cyklisten när hen

    1. svänger, varvid man bör väja för korsande trafik
    2. kommer till en väjningspliktsskylt eller stoppskylt
    3. kommer från till exempel en gård, gårdsgata, parkeringsplats eller ett annat motsvarande område
    4. kommer till en rondell markerad med väjningspliktsskylt eller kör ut ur en rondell.

    Cyklisten ska väja för trafik från både vänster och höger när hen

    5. kör från en cykelväg, en gårdsplan eller någon liten väg över körbanan, och det inte finns någon vägskylt som indikerar att bilisten har väjningsplikt.

    Om cyklisten kör på körbanan följer hen samma väjningsregler som bilisten, det vill säga hen väjer till exempel i en jämlik korsning för de som kommer från höger.

    Att förutse läget hjälper även på cykeln

    När cykeln är i skick och cyklisten behärskar trafikreglerna lönar det sig ännu att vara uppmärksam i trafiken. Det viktigaste är att hålla en tillräckligt låg situationshastighet, observera noggrant och vara förutseende på annat vis, särskilt när man närmar sig korsningar. Det lönar sig för alla parter att försöka agera så att man inte överraskar andra eller själv blir överraskad i trafiken.

    Det är också viktigt att komma ihåg att man måste vara uppmärksam även på cykeln: man bör inte scrolla på telefonen förrän man anlänt vid destinationen. Ouppmärksamhet ökar risker att inte lägga märke till andra – när du cyklar, så cyklar du.