Kevät käynnistää pyöräilysesongin ja moni kaivaakin fillarinsa esille, kun katujakin jo putsataan hiekasta. Koronavirusepidemian takia työmatkoja ei välttämättä juuri liikuta, mutta ota turvallisen pyöräilyn vinkit haltuun vapaa-ajalle ja tuleville työmatkoillesi.
Kevään tullen moni ottaa esiin pyörän ja kulkee töihin polkien. Työmatkapyöräily onkin mainiota hyötyliikuntaa, ja raittiissa ulkoilmassa myös mieli lepää ennen tai jälkeen työpäivän. Paitsi että nykyinen tilanne on monilla toinen: koronavirusepidemian aiheuttama poikkeustila on sulkenut kouluja ja oppilaitoksia, jolloin työ tehdään useimmiten etänä eikä työmatkoja kerry.
Pyöräily soveltuu kuitenkin erinomaisesti myös vapaa-ajan viettoon, ja kyllä sinne työpaikallekin vielä aikanaan ehtii polkea. Pyöräillen pääsee nopeasti paikasta toiseen, ja samalla kasvaa kunto eikä ympäristö kuormitu.
Tarkista pyörän ja pyöräilijän kunto
Kun pyörän ottaa esille talven jälkeen, kannattaa sen kunto tarkistaa ennen tien päälle lähtöä. Ovatko renkaat, ilmanpaineet, jarrut, soittokello, valot ja heijastimet kunnossa? Valojen osalta on syytä muistaa viimeistään tulevaa syksyä varten, että kesäkuun alussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki vaatii pimeällä tai hämärässä myös punaisen takavalon – siis etuvalon lisäksi tietysti.
Tärkeää on myös muistaa omaan päähän sopiva ja kunnolla kiinnitetty kypärä, joka suojaa tutkitusti päävammoilta.
Pyörän kunnon lisäksi kannattaa tarkistaa pyöräilijä itse: ovatko pyöräilysäännöt hallussa? Sääntöjen tunteminen ja niiden noudattaminen tekevät liikenteestä turvallisempaa ja jouhevampaa kulkutavasta riippumatta. Positiivinen tai edes neutraali vuorovaikutus liikenteessä onnistuu helpommin, kun noudattaa itse sääntöjä sekä näkee myös muiden noudattavan niitä.
Erityisesti kannattaa kerrata keskeisimmät väistämissäännöt. Ne voidaan pelkistää seuraavaan viiden kohdan listaan:
Autoilijan on väistettävä pyöräilijää, kun hän
- kääntyy, jolloin tulee väistää risteävää tietä ylittäviä
- tulee kärkikolmion tai stop-merkin takaa
- tulee esimerkiksi pihasta, pihakadulta, pysäköintipaikalta tai muulta vastaavalta alueelta
- tulee kärkikolmiolla varustettuun liikenneympyrään tai poistuu liikenneympyrästä.
Pyöräilijän on väistettävä sekä vasemmalta että oikealta tulevaa liikennettä, kun hän
5. ajaa pyörätieltä, pihasta tai joltain vähäiseltä tieltä ajoradan yli, eikä autoliikenteelle ole liikennemerkein väistämistä osoitettu.
Jos pyöräilijä ajaa ajoradalla, noudattaa hän samoja väistämissääntöjä kuin autoilijakin, eli esimerkiksi väistää tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevaa.
Ennakointi auttaa myös pyörän selässä
Kun pyörä on kunnossa ja pyöräilijällä sääntötuntemus hallussa, kannattaa vielä ottaa maltti mukaan liikenteeseen. Olennaisinta on riittävän alhainen tilannenopeus, tarkka havainnointi ja muu ennakointi, varsinkin risteyksiä lähestyttäessä. Kaikkien osapuolien kannattaa yrittää toimia niin, että ei yllätä muita tai tule itse yllätetyksi liikenteessä.
Tärkeää on muistaa sekin, että pyöränkin selässä on oltava tarkkaavainen: puhelinta on syytä näprätä vasta määränpäässä. Tarkkaamattomuus lisää riskiä olla havaitsematta muita – kun pyöräilet, pyöräile.