Undantagstillståndet som orsakats av coronaviruspandemin har lett till att skolor och läroanstalter stängts, så barn och unga studerar nu hemma. Det går ändå utmärkt att ordna trafikfostran även på distans.
Trafikskyddet erbjuder tips och material som är lätta att ta i bruk för alla årskurser. Det lönar sig också att utnyttja tipsen under normala förhållanden – det går lätt att förvandla familjens gemensamma stunder utomhus till utmärkta tillfällen för praktisk trafikfostran.
Vi har sammanställt en tipslista för lärare med Trafikskyddets olika verktyg och material för hemmabruk som lämpar sig för självständiga övningar i trafikkunskap.
Uppgifter för årskurser 1–6
Berättelser för att fundera på hur man rör sig tryggt
Trafikskyddet har utarbetat korta berättelser om olika årstider. Berättelserna lyfter fram många teman som är viktiga för att röra sig tryggt i trafiken. Ett läskunnigt barn kan själv läsa berättelserna, eller så kan föräldern läsa dem för barnet.
Efter att ha läst berättelserna kan man be barnet svara på frågor som uppmuntrar till att fundera på säkerhet i trafiken. Barnet kan antingen skriva svaren på papper, eller så kan man diskutera med barnet med hjälp av frågorna.
Frågor som stöd för att behandla berättelsen:
- Hur hängde
historien ihop med att röra sig tryggt? - Vad tyckte
du var den viktigaste lärdomen i berättelsen? Vad lärde sig barnen i
berättelsen av situationen? - Har du
själv någon gång varit i samma situation som den som beskrivs i berättelsen? - Varför är
det alltid viktigt att vara uppmärksam i trafiken? - Vilka saker
ska man beakta i trafiken just den här tiden på året?
Lyssna på sjurberättelser från YouTube.
Färgläggningsuppgifter
Om du har tillgång till en skrivare kan du skriva ut färgläggningsbilder som är relaterade till att röra sig tryggt i trafiken på Trafikskyddets webbplats.
Färgläggningsbilder av säker transpor av barn.
Färgläggningsbilder av trafikskyltar.
Årskurserna 7–9 samt andra stadiet
Ouppmärksamhet i trafiken
Med ouppmärksamhet avses att man fäster uppmärksamheten vid något annat än att köra cykel eller moped: blicken är inte på trafiken, handen är inte på mopedens eller cykelns styrstång, eller man koncentrerar sig på något annat än trafiksituationen. Likaså kan en fotgängares uppmärksamhet vara på smarttelefonens skärm och föra bort koncentrationen från trafiken. För barn kan telefonsamtal, spel eller meddelanden föra bort uppmärksamheten från trafiken ännu mer än för vuxna.
På Trafikskyddets webbplats finns mycket information om ouppmärksamhet i trafiken.
Be eleverna att fundera på ouppmärksamhet i trafiken genom att skriva ner svaren på följande frågor:
- Varför ökar risken att råka ut
för en olycka om man använder mobiltelefonen i trafiken? - Vilka andra saker utöver
telefonen kan orsaka ouppmärksamhet i trafiken? - Hur använder du din mobil i
trafiken? - Vilka anvisningar skulle du ge
unga om användningen av mobiltelefonen i trafiken?
Trygg mopedkörning
I synnerhet elever i årskurs 8–9 i högstadiet är intresserade av att köra moped och mopedbil. Detta ger ett bra tillfälle att påverka trafikkunskapen och -attityderna.
Läs mer:
Övning i förutsedd ånger för att fundera på konsekvenserna av sina handlingar
Att på förhand fundera på de känslomässiga konsekvenserna av ett riskfyllt beteende kan betydligt minska dumt beteende. Idén med metoden förutsedd ånger (anticipated regret) är att aktivera tankar och känslor som följer av en obehaglig upplevelse. Med hjälp av övningarna kan man konkretisera konsekvenserna av de egna okloka handlingarna före något allvarligt har hunnit hända.
Den främsta fördelen med övningar i förutsedd ånger är att man utnyttjar de känslor som riskbeteendet väcker. Att bara informera och varna om risker fungerar inte lika bra som att man dessutom själv upplever dessa känslor.
Be eleverna att fundera på exempelberättelsen nedan och sedan svara på följande frågor:
”Du steg på bilen som kördes av en berusad förare. Du ville åka till din vän för en efterfest. Det var midnatt. Färden slutade ändå i dikeskörning på grund av för hög hastighet. Polisen kom på plats och uförde utandningsprovet på föraren, som blåste 0,8 promille. En av dina vänner skadade sig och lades in på sjukhus för åtminstone en vecka. Du och alla andra fick bara skrubbsår.”
- Hur förklarar du situationen för polisen på olycksplatsen? Hur känns
det? - Hurdana tankar går runt i ditt huvud när du har kommit hem på
morgonen? - Hur berättar du för dina föräldrar på morgonen vad som hände på
natten? Hur känns det? - Hur känns det att träffa dina vänners föräldrar när du råkar besöka
din kompis på sjukhuset samtidigt som dem? - Vad kan jag göra för att inte hamna i denna situation?