Vuonna 2021 aloitettu ajokorttilain uudistus on herättänyt laajaa keskustelua, ei vähiten siksi, että ajokortti-ikärajaa on ehdotettu laskettavaksi 17 vuoteen. Uudistus ja sen ympärillä käyty keskustelu antaa lukuisia mahdollisuuksia käsitellä tapausta osana eri oppiaineiden opetusta toisella asteella ja miksei myös yläkoulussa.
Seuraavassa muutamia vinkkejä miten teemaa voi hyödyntää eri oppiaineissa. Lisäksi jutun lopusta löydät linkkejä materiaaleihin, joita voit hyödyntää osana opetustasi.
Argumentointiharjoitus äidinkieleen
Osana äidinkielen opetusta opiskelijat voivat harjoitella vuorovaikutustaitoja ja argumentointia esimerkiksi harjoituksella, jossa osa opiskelijoista puolustaa ajokortti-ikärajan laskemista ja osa vastustaa sitä. Hyviä argumentteja voi etsiä eri toimijoiden lausunnoista tai median aiheesta tekemistä jutuista.
Opiskelijat voivat myös kirjoittaa mielipidekirjoituksia joko ajokorttilakiuudistuksen puolesta tai sitä vastaan. Voitte myös analysoida aiheesta julkaistuja tekstejä, esimerkiksi lausuntoja, mielipidekirjoituksia ja uutisia.
Esimerkki yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta
Ajokorttilain uudistus on hyvä ja nuorten arkeen liittyvä esimerkki yhteiskunnan toiminnasta, erityisesti lainsäädäntötyöstä. Esimerkin kautta opiskelijat voivat eritellä lainsäädäntötyön vaiheita, analysoida sekä eri toimijoiden lausuntoja että niitä syitä miksi tietyt toimijat ajavat tiettyjä asioita.
Opiskelijat voivat myös pohtia millaisia vaikuttamismahdollisuuksia heillä on tässä asiassa ja mitkä näistä vaikuttamisen keinoista ovat tehokkaimpia ja miksi.
Osaksi vieraiden kielten opetusta
Tätä teemaa voi käsitellä myös osana vieraiden kielten opetusta. Suomeksi ja ruotsiksi aiheesta kirjoitetut jutut sopivat esimerkiksi luetun ymmärtämisen harjoitteluun. Osana englannin opetusta nuorten liikenneturvallisuutta voi käsitellä laajemmin European Transport Safety Councilin nuorisoraportin avulla. Raportista voi poimia esimerkiksi eri teemoja keskustelujen tai väittelyiden aiheeksi. Hyviä teemoja voivat olla esimerkiksi päihteet, nuorten liikennekuolleisuus ja siihen liittyvät syyt, ajokorttiopetus ja onnettomuuksien ennaltaehkäisy.
Matematiikkaa ja psykologiaa unohtamatta
Myös matematiikan opetukseen voi hakea inspiraatiota ajokorttilain uudistuksesta ja nuorten liikenneonnettomuuksiin liittyvistä materiaaleista. Onnettomuustutkintainstituutin ja European Transport Safety Councilin nuorisoraporteissa on lukuisia tilastoja, joiden avulla nuoret voivat harjoitella tilastojen lukemista. Nämä materiaalit antavat hyviä mahdollisuuksia esimerkiksi prosenttilaskun käsittelyyn. Liikenneonnettomuusdataa voi käyttää myös todennäköisyyslaskujen opetuksessa.
Psykologian opetuksessa voidaan käsitellä ajokortti-iän laskemista esimerkiksi ihmisen kehitysvaiheita ja aivojen kehitystä käsiteltäessä. Tällöin voidaan pohtia mikä puoltaa ajokortin saamista jo 17-vuotiaana ja mitä vasta-argumentteja tähän löytyy aivojen kehityksen näkökulmasta.
Nuorten liikennekäyttäytymiseen liittyviä ilmiöitä voidaan käsitellä esimerkiksi tilastojen kautta. Onko esimerkiksi kavereiden korostuneella merkityksellä nuoruudessa vaikutusta riskinottoon? Entä miksi kuolemaan johtaneissa nuorten onnettomuuksissa on usein turvavyöt kiinnittämättä ja kuski on päihteiden vaikutuksen alaisena?
Tässä on vain muutamia esimerkkejä, miten ajokorttilainsäädännön uudistusta ja nuorten liikenneturvallisuutta voi käsitellä osana toisen asteen opetusta. Voit keksiä itse lisää erilaisia tapoja käsitellä aihetta osana oppiaineesi opetusta.
Linkkejä materiaaleihin, joita voit hyödyntää osana opetusta:
Mielipidekirjoituksia ajokorttilain uudistukseen liittyen:
- Alaikäisten päästäminen auton rattiin on karhunpalvelus nuorille – Mielipide | HS.fi
- 17-vuotias on liian nuori auton rattiin – Mielipide | HS.fi
- Ajo-oikeuden laajentamista arvioidaan monesta näkökulmasta – Mielipide | HS.fi
- Ajokortti ehkäisee nuorten syrjäytymistä – Mielipide | HS.fi
Lausunnot:
- Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ajokorttilain muuttamisesta
- Arviomuistio ajokorttilain muutoksille – nuorten liikenneturvallisuus
- Lausuntoyhteenveto: Liikenne- ja viestintäministeriö Mahti-asiakirjamalli (hankeikkuna.fi)
Mediassa olleita juttuja aiheesta:
- Nuoret iloitsevat ajokorttiuudistuksesta, mutta tietävät vaarat – Okko Niemi, 17: ”Rajoitus yöaikana ajosta voisi hillitä liikennekäyttäytymistä” (yle.fi)
- Pikkukunnat käyvät kovaa kilpailua nuorista, ja siksi Veeti Koski, 17, saa Ähtärin lukiosta ajokortin lähes maksutta (yle.fi)
- Alaikäinen kuljettaja ei saisi ajaa viikonloppuöisin – lain tiukennus jakaa lausunnon antajia | Yle Uutiset
Liikenneturvan lausunnot ajokorttilain uudistuksesta:
- Liikenneturvan lausunto ajokorttilaista
- Liikenneturvan lausunto koskien arviomuistiota ajokorttilain muutoksille
Muita lähteitä:
- Onnettomuustietoinstituutin nuorisoraportti (2021)
- Tieliikenneonnettomuuksissa kuolleet ja loukkaantuneet muuttujina Kunta, Tienkäyttäjä, Ikä, Sukupuoli, Henkilövahinko ja Vuosi. PxWeb (stat.fi) (Tilastokeskuksen tilastoja tieliikenneonnettomuuksissa kuolleista ja loukkaantuneista suomeksi)
Ruotsinkielisiä lähteitä:
- Lättare att få körkort vid 17 års ålder (hbl.fi)
- Förslag: Minderåriga bilister förbjuds köra under veckoslutsnätter – Inrikes – svenska.yle.fi
- I vägtrafikolyckor döda och skadade efter Kommun, Trafikant, Ålder, Kön, Personskada och År. PxWeb (stat.fi) (Tilastokeskuksen tilastoja tieliikenneonnettomuuksissa kuolleista ja loukkaantuneista ruotsiksi)
Englanninkielisiä lähteitä (eivät kerro suoraan Suomen ajokorttikeskustelusta, mutta ovat hyvää taustamateriaalia aiheen käsittelyyn):
- Killed and injured in road traffic accidents by Municipality, Road user, Age, Gender, Personal injury and Year. PxWeb (stat.fi) ((Tilastokeskuksen tilastoja tieliikenneonnettomuuksissa kuolleista ja loukkaantuneista englanniksi)
- Young drivers: call for EU to mandate zero-tolerance alcohol and drug limits and graduated driving licences
- Reducing road deaths among young people (PIN Flash 41) (raportti nuorten liikenneturvallisuudesta Euroopassa)