Snäppääminen ilman filtteriä on kuin pyöräily ilman kypärää

    Liikenneturvan nuorisokyselyn mukaan moni nuori suhtautuu pyöräilykypärän käyttöön myönteisesti, vaikka käyttöasteessa on kiistatta parannettavaa. Liikenneturvan uudet yläkouluihin suunnitellut pyöräilykypäräjulisteet kannustavatkin nuoria turvallisiin valintoihin: pitämään päänsä ja käyttämään kypärää pyöräillessään. Neljässä herkullisessa värissä tulevat julisteet ovat tilattavissa Liikenneturvan sivuilta maksutta.

    Liikenneturva selvitti keväällä 2018 nuorten 15-20-vuotiaiden ajatuksia pyöräilykypärästä. Kyselyssä nuorilta kysyttiin muun muassa, mitä mieltä he ovat väitteestä, että kypärän käyttö on pyöräilijänä tarpeetonta, pyöräily on turvallista ilmankin. Useampi kuin kaksi kolmesta nuoresta oli jokseenkin tai täysin eri mieltä väitteen kanssa. Samaa mieltä oli vain 27 % nuorista.

    Myönteisestä suhtautumisesta huolimatta monella pyöräilevällä nuorella ei kypärää näy päässä. Selittävänä tekijänä voi olla ryhmäpaine ja halu kuulua joukkoon – tai välttää erottautumista vertaisista. Ryhmässä voi tulla toimineeksi vastoin omia asenteita, sillä ulkopuolelle jäämisen pelko ylittää muut kannusteet.

    Pyöräilykypäräjulisteissa ja kypäräkampanjassa Liikenneturva rohkaiseekin nuoria luottamaan omaan harkintakykyyn. Esittämällä kypärän käytön yhtä itsestään selvänä kuin leffaillan popparit tai Snapchatin filtterit pyritään myös madaltamaan kypärän erottavaa stigmaa – kypärähän on pyöräilevän normivaruste ikään katsomatta.

    Vaikuttajat haastavat nuoria meemikilpailuun

    Ensi viikolla toden teolla starttaavassa kampanjassa ”Pidä pääsi” kuulemme kypäräviestiä nuorten seuraamilta somepersoonilta, kuten Karoliina Tuomiselta, Annikalta, Herbalistilta ja ZoneVD:ltä sekä StuntFreaksTeamilta. Tavoitteena yhteistyöllä erityyppisten vaikuttajien kanssa on herättää keskustelua kypärästä ilman saarnaamista ja rohkaista nuorta kypärän käyttöön vaikuttajien omien kokemusten ja näkemysten kautta.

    Yhtenä elementtinä kampanjassa nuoria vikitellään tekemään oman kypärämeeminsä. Meemikilpailun lisäksi kampanja näkyy kauppakeskuksissa, leffateattereissa ja somessa – siis paikoissa, joita nuoret suosivat muutenkin.

    Kampanjan aloituksen hieman ennen koulujen liikenneturvallisuusviikkoa toivotaan myös tukevan luokissa käytyjä keskusteluja turvallisesta kävelystä ja pyöräilystä. Ehkä oppilailta voi kysyä, ovatko nämä nähneet pyöräilykypärään liittyviä viestejä, ja mitä ajatuksia ne ovat herättäneet? Jos juuri tuore kampanja ei ole osunut vastaan, voi aina herätellä myös muistelemaan vanhempia kypäräkampanjoita.

    Oman luokkahuoneen voi myös koristaa pastellinsävyisillä julisteilla. Tilaa suosikkisi – tai vaikka koko sarja – Liikenneturvalta.