Kävelyä avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia. Näitä ovat tasapainoskootterit, segwayt, sähköpotkulaudat ja muut vastaavat kevyet sähkömoottoriset kulkuvälineet.
Liikenteessä nämä kevyet, enintään 15 km/h kulkevat laitteet rinnastetaan potkulautoihin ja rullaluistimiin. Toisin sanoen niiden paikka on jalankulkuväylillä, jolloin niillä liikkuvan tulee noudattaa jalankulkijan liikennesääntöjä.
”Näillä jalankulkua avustavilla tai korvaavilla laitteilla kuljetaan jalankulkuväylillä, kunhan liikutaan kävelyvauhtia ja kävelijöiden ehdoilla. Laitteilla kuitenkin pääsee jopa 15 km/h. Jos vauhti miellyttää, tulee näillä laitteilla kulkea pyörätiellä ja noudattaa polkupyöräilijän liikennesääntöjä”, Liikenneturvan suunnittelija Arto Joutsimäki muistuttaa.
Kevyet sähköajoneuvot
Kevyillä sähköajoneuvoilla puolestaan on mahdollista liikkua jopa 25 km/h. Näillä laitteilla kuljetaan pääsääntöisesti pyöräilijän säännöin pyöräilijöille tarkoitetuilla väylillä.
Mutta itsestään tasapainottuvaa laitetta voi käyttää myös jalkakäytävällä, jos siellä kulkee kävelyvauhtia. Tällöinkin tulee liikkua jalankulkijoiden ehdoilla.
Trendi tuo mukanaan säilytyspulmat kouluihin
Joutsimäki ei lähtisi arvailemaan näiden uusien laitteiden suosiota.
”Voi olla, että koko homma menee aika kevyesti ohi, eikä näistä tulekaan trendiä. Mutta voi olla, että koko homma räjähtää huippusuosituksi. Kesä näyttää.”
Koulujen kannattanee kuitenkin varautua jonkinasteisiin säilytysongelmiin, sillä kalliita laitteita ei voida jättää pihalle.
”Yläkoulujen ja lukioiden lukittaviin kaappeihin ne harvemmin mahtuvat, eikä alakoulun puolella sellaisia edes juurikaan ole oppilaiden käytössä. Laitteet maksavat kuitenkin satoja euroja, joten johonkin ne olisi saatava lukittua, jos niillä kouluun tullaan”, Joutsimäki pohtii.
Lisätietoa
Jalankulkua avustavat välineet
Kevyet sähköajoneuvot
Sähköiset liikkumisvälineet (Trafi)