• Perusopetus (luokat 3-6)

Heijastinaiheinen juliste osallistaa lapset vaikuttamaan

Liikenne on oleellinen osa meidän jokaisen elämää. Ilman liikenteessä liikkumista emme pääsisi kotiin, työpaikalle, harrastuksiin tai vaikkapa kavereita näkemään. Miten voisimme tehdä liikenteessä liikkumisesta mukavampaa ja turvallisempaa? Mitä meidän tulisi liikenteessä muistaa? Mistä olisi hyvä muistuttaa muitakin?

Osallista lapset vaikuttamaan esimerkiksi antamalla heille tehtäväksi heijastinaiheisen julisteen tekeminen. Voisiko tempaus lisätä koulunne lasten heijastinten käyttöä?

Alla vinkit, joiden avulla lapsille on helppo perustella heijastimen käytön tärkeys ennen julistetyöskentelyn aloittamista.

1. Pyydä oppilaita eläytymään pimeään iltaan lyhyen tarinan avulla  

Kuvittele pimeä tie. On ilta ja olet kävelemässä kaverisi luota kotiin. Kello ei ole paljon, mutta ulkona on jo todella pimeätä ja lähestyt suojatietä. Vastaan tulee auto. Sinä näet lähestyvät auton, mutta näkeekö autoilija sinut?

2. Eläytykää kuljettajan rooliin pimeällä

Hypätkää oppilaiden kanssa yhdessä auton rattiin Liikenneturvan testin avulla ja etsikää vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

a) Miten kaukaa näette kävelijän, jolla ei ole heijastinta?

Vastaus: Lähivaloilla ilman heijastinta kulkevan kävelijän havaitsee 50 metrin päästä, kaukovaloilla 150 metrin päästä.

b) Kumpi näkyy paremmin, heijastinliiviä käyttävä ihminen vai käsissä heijastinnauhaa käyttävä ihminen?

Vastaus: Heijastinliiviä käyttävä ihminen näkyy paremmin.

c) Miksi autoilijan on tärkeä nähdä kävelijä?

Vastaus: Jos autoilija ei huomaa esimerkiksi suojatietä ylittävää kävelijää riittävän aikaisin, voi syntyä vaaratilanne ja jopa törmäys.

Testi havainnollistaa, miltä pimeys näyttää auton ratin takana.

3. Katsokaa heijastinaiheinen video

Katsokaa video Pimeällä heijastin auttaa näkymään.

4. Pohtikaa yhdessä heijastimen näkymistä pimeällä

Tutkikaa Heijastimen näkyminen pimeällä -kuvaa ja vastatkaa seuraaviin kysymyksiin:

Katsokaa aluksi kuvan yläosaa, jossa autoilija ajaa lähivaloilla.

a) Kuvittele olevasi kuvaan piirretty ihmishahmo, jolla ei ole heijastinta. Kuinka kaukaa autoilija näkee sinut?

Vastaus: 50 metrin päästä

b) Kuvittele olevasi kuvaan piirretty ihmishahmo, jolla on heijastin. Kuinka kaukaa autoilija näkee sinut, jos sinulla on heijastin?

Vastaus: 350 metrin päästä.

c) Kuinka paljon kauempaa näyt heijastimen kanssa verrattuna siihen, että sinulla ei ole heijastinta?

Vastaus: Heijastimen kanssa näyt 300 metriä kauempaa. Lasku: 350 m – 50 m = 300 m

Katsokaa sitten kuvan alaosaa, jossa autoilija ajaa kaukovaloilla.

d) Kuvittele olevasi kuvaan piirretty ihmishahmo, jolla ei ole heijastinta. Kuinka kaukaa autoilija näkee sinut?

Vastaus: 150 metrin päästä

b) Kuvittele olevasi kuvaan piirretty ihmishahmo, jolla on heijastin. Kuinka kaukaa autoilija näkee sinut?

Vastaus: 600 metrin päästä.

c) Kuinka paljon kauempaa näyt heijastimen kanssa verrattuna siihen, että sinulla ei ole heijastinta?

Vastaus: Heijastimen kanssa näyt noin 450 metriä kauempaa. Lasku: 600 m – 150 m = 450 m

5. Mihin heijastin kannattaa laittaa?

Tutkikaa Minne pistäisit heijastimen -kuvaa.

6. Tiedättekö, millaiset valot ja heijastimet pyörässä tulee olla pimeällä?

Tutkikaa yhdessä seuraavaa kuvaa ja vastatkaa alla olevaan kysymykseen.

a) Millaiset heijastimet pyörässä pitää olla?

Vastaus: Pyörässä on oltava etu- taka- ja sivuheijastimet. Etuheijastin on vaalea, takaheijastin on punainen ja sivuheijastimet ovat valkoiset tai keltaiset.  

b) Millaiset valot pyörässä tulee olla?

Vastaus: Pimeällä ja hämärässä, tai näkyvyyden ollessa muutoin heikentynyt, pyöräilijän on käytettävä vaaleaa etuvaloa ja punaista takavaloa.

7. Tehtäväksi juliste tai mielipidekirjoitus

Anna lapsille tehtäväksi suunnitella ja toteuttaa pienryhmissä heijastinaiheiset julisteet. Vaihtoehtoisesti lapset voivat kirjoittaa liikenneaiheisen mielipidekirjoituksen.

Muita hyviä teemoja julisteen tai mielipidekirjoituksen toteuttamiseen ovat esimerkiksi:

  • Kännykän käytön välttäminen liikenteessä 
  • Kiireen välttäminen liikenteessä 
  • Valojen ja heijastimien käyttäminen pyöräillessä
  • Kypärän käyttäminen pyöräillessä  
  • Koulun lähialueen liikenneympäristö (hyvät puolet, haastavat/vaaralliset paikat)