Ideoita yläkoulun liikennekasvatukseen etäopiskelun aikana

Koronaviruspandemian aiheuttama poikkeustila on sulkenut kouluja ja oppilaitoksia, joten lapset ja nuoret opiskelevat kotosalla. Liikennekasvatuksen järjestäminen onnistuu kuitenkin mainiosti myös etänä – katso Liikenneturvan vinkit ja materiaalit!

Yläkouluikäinen liikkuu jo itsenäisesti laajalla alueella. Liikenteessä nuori on kuitenkin edelleen vielä melko kokematon. Kokemattomuuden lisäksi myös kehittyvät kognitiiviset taidot vaikuttavat nuoren käyttäytymiseen liikenteessä. Aivojen otsalohkot, jotka säätelevät ihmisen toimintaa ja käyttäytymistä, kehittyvät noin 25-vuotiaaksi saakka.

Opetussuunnitelman perusteiden mukaan yläkoulussa ohjataan oppilaita toimimaan kestävästi ja vastuullisesti liikenteen erilaisissa tilanteissa sekä huolehtimaan turvavarusteiden käytöstä ja päihteettömyydestä liikenteessä. Tämä on tärkeää erityisesti pyörällä ja mopolla liikuttaessa.

Nuorten impulssien ja tunteiden säätely on vasta kehittymässä ja nuori voi ottaa turhia riskejä. Nuoruusiässä myös vertaisryhmän merkitys kasvaa ja ryhmän vuorovaikutussuhteet sekä ryhmässä vallitsevat normit vaikuttavat nuoren kykyyn tehdä turvallisia valintoja.

Olemme koonneet opettajille ja muille kasvattajille vinkkilistan erilaisista Liikenneturvan työkaluista ja tehtävistä, jotka sopivat liikenteessä tarvittavien taitojen harjoitteluun kotona itsenäisesti tai yhdessä huoltajan kanssa.

Oppilaiden vanhemmille voi myös vinkata, että Liikenneturvan sivuilta löytyy yläkouluikäisen vanhemmille suunnattua tietoa nuorten liikennekasvatuksesta: www.liikenneturva.fi/yläkoululainen

Sääntöosaamiseen liittyviä tehtäviä

Liikenneturvan sivuille on koottu tekemiämme Kahoot-visoja eri-ikäisille. Etäopetuksen tarpeita silmällä pitäen olemme myös avanneet muutamista visoista erillisen haastepelimuodon (challenge), jonka avulla visoja voi tehdä omalla kännykällä itsenäisesti.

Tutustu Liikenneturvan Kahoot-visoihin

Linkkaa oppilaille haastevisoja:

Keskeisiin kävelyn ja pyöräilyn sääntöihin voi tutustua katsomalla myös sääntöanimaatioitamme YouTubesta.

Tarkkaamattomuus liikenteessä

Tarkkaamattomuudella tarkoitetaan huomion kiinnittymistä muuhun kuin vaikkapa pyörällä tai mopolla ajamiseen: katse on poissa liikenteestä, käsi on irti mopon tai pyörän ohjaustangosta tai keskittyminen on jossain muualla kuin liikennetilanteessa.

Yhtä lailla kävelijän huomio saattaa olla älypuhelimen näytöllä ja viedä keskittymisen pois liikenteestä. Puhelu, pelaaminen tai viestittely vie lapsen ja nuoren huomion pois liikenteen seuraamiselta jopa enemmän kuin aikuisella.

Liikenneturvan sivuilta löytyy paljon tietoa tarkkaamattomuudesta liikenteessä. Pyydä oppilaita tutustumaan aiheeseen kolmen eri tavalla asiaa havainnollistavan videon avulla:

Videoihin tutustumisen jälkeen pyydä oppilaita pohtimaan tarkkaamattomuutta liikenteessä kirjoittamalla vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Minkä vuoksi kännykän käyttö liikenteessä lisää riskiä joutua onnettomuuteen?
  • Mitkä muut asiat puhelimen lisäksi voivat aiheuttaa tarkkaamattomuutta liikenteessä?
  • Miten itse käytät kännykkää liikenteessä?
  • Minkälaisia ohjeita antaisit nuorille kännykän käyttämisestä liikenteessä?

Turvallinen mopoilu

Erityisesti yläkoulun 8-9-luokkalaiset ovat kiinnostuneita mopoilusta ja mopoautoilusta. Tämä tarjoaa hyvän tilaisuuden vaikuttaa liikennetietoihin ja -asenteisiin.

Turvallinen pyöräily ja pyöräilykypärän käyttö

Kypärän käytön tukeminen on yksi tärkeä osa turvallisen pyöräilyn kokonaisuutta. Jos pyöräilijä joutuu onnettomuuteen tai kaatuu, suojaa oikein kiinnitetty kypärä tehokkaasti päätä. Yläkouluun siirtyminen on vaihe, jolloin pyöräilykypärän käyttö vähenee huomattavasti. Turvallisuutta edistävien asenteiden ja koko yhteisön turvallisuutta tukevan toimintakulttuurin tukeminen onkin tärkeää etenkin yläkouluiässä.

Monille nuorille tuttu YouTube-vaikuttaja HurHur on tehnyt yhteistyössä Liikenneturvan kanssa valtavasti näyttökertoja ja suosiota saaneen pyöräilykypärän käyttöä edistävän kappaleen ja musiikkivideon.

Katso video tästä.

Videon yhteyteen voi antaa nuorille pohdintatehtäviä:

  • Mikä oli mielestäsi kappaleen tärkein sanoma? Mitä HurHur halusi sillä kertoa?
  • Miten pyöräilykypärän käyttöä perusteltiin videolla?
  • Miksi pyöräilykypärän käyttö on tärkeää?
  • Millaisilla keinoilla voisi mielestäsi edistää sitä, että kaikki käyttäisivät kypärää pyöräillessään?

Muita YouTube -vaikuttajien videoita pyöräilykypärästä löytyy #PidäPääsi -kampanjasivulta.

Pyöräilykypärän käyttöön liittyen levitetään etenkin sosiaalisessa mediassa paljon myös väärää tietoa. Tutkitustihan kypärä suojaa päätä onnettomuuden sattuessa. Se, että on taitava ajaja, ei sulje pois vahingon tai onnettomuuden mahdollisuutta.

Pyydä oppilaita tutustumaan kypärän käytön hyötyihin liittyvään tutkimukseen tämän blogitekstin avulla ja kirjoittamaan perusteluita siihen, miksi kypäränkäyttö on järkevää kaikille pyöräilijöille.

Ennakoidun katumuksen harjoitus

Riskialttiin käyttäytymisen seurausten tunnevaikutusten pohdinta voi vaikuttaa hölmöilyä vähentävästi, kun se tehdään etukäteen. Ennakoitu katumus (anticipated regret) -menetelmässä ideana on aktivoida ajatuksia ja tunteita, joita seuraa epämiellyttävästä kokemuksesta. Oman harkitsemattoman toiminnan seurauksia voidaan tehdä harjoitusten avulla konkreettisiksi ilman, että mitään vakavaa on vielä ehtinyt tapahtua.

Ennakoidun katumuksen harjoitusten keskeinen etu on riskikäyttäytymisen herättämien tunteiden hyödyntäminen. Pelkkä tieto riskeistä ja niistä varoittelu ei toimi yhtä hyvin kuin näiden lisäksi tehty omakohtaistaminen tunteiden kautta.

Pyydä oppilaita miettimään alla olevaa esimerkkitarinaa ja vastaamaan sen jälkeen seuraaviin kysymyksiin:

”Olet tullut menneeksi humaltuneen kuljettajan kyytiin. Piti päästä kaverin luokse jatkoille. Oli puoliyö. Matka päättyi kuitenkin ojaanajoon liian suuren nopeuden vuoksi. Paikalle tulleet poliisit puhalluttivat kuljettajan ja hän puhalsi 0,8 promillea. Yksi kavereistasi loukkaantui ja joutuu olemaan sairaalassa ainakin viikon. Sinä ja muut selvisitte ruhjeilla.”

  • Miten sinä selität tilanteen poliisille onnettomuuspaikalla? Miltä se tuntuu?
  • Minkälaisia ajatuksia sinulla pyörii mielessä kun olet päässyt aamuyöllä kotiin?
  • Miten sinä kerrot vanhemmillesi aamulla, mitä yöllä tapahtui? Miltä se tuntuu?
  • Miltä tuntuu tavata kaverisi vanhemmat kun satut samaan aikaan katsomaan kaveriasi sairaalassa?
  • Mitä voin tehdä, että en joutuisi tarinan tilanteeseen?