Artikkelit teemasta
Perusopetus (luokat 3-6)
-
Jatka lukemista Turvallista liikkumista opitaan yhdessä – vinkkejä alakoulun kummioppilastoimintaan Turvallista liikkumista opitaan yhdessä – vinkkejä alakoulun kummioppilastoimintaan
Kummioppilaat voivat olla tärkeitä esimerkkejä turvallisen liikkumisen harjoittelussa. Turvallinen liikkuminen on kummioppilastoimintaan hyvin sopiva teema, sillä siinä yhdistyvät yhdessä tekeminen, esimerkkinä toimiminen sekä vertaisten tarjoama mahdollisuus vaikuttaa koulun turvallisuuskulttuuriin.
-
Jatka lukemista Turvallinen pyöräily haltuun! Turvallinen pyöräily haltuun!
Pyöräilykausi on jälleen kevään myötä käynnistynyt. Pyöräilykasvatus onkin nyt ajankohtaista kaikenikäisten oppilaiden kanssa. Sääntötuntemuksen ja ajotaitojen lisäksi turvallisen pyöräilyn taidot pitävät sisällään liikenteessä tärkeitä vuorovaikutustaitoja, turvavälineiden käytön tärkeyden ymmärtämisen sekä ymmärrystä itsestä liikkujana. Kaikkia näitä taitoja voidaan tukea systemaattisen pyöräilykasvatuksen avulla.
-
Jatka lukemista Tutustu Filla&Rilla -oppimisympäristöön Hämeenlinnan ITK-konferenssissa 20.-22.3.2019 Tutustu Filla&Rilla -oppimisympäristöön Hämeenlinnan ITK-konferenssissa 20.-22.3.2019
Kaipaatko uusia ideoita turvallisen pyöräilyn harjoitteluun? Filla&Rilla -oppimisympäristö tuo oivalluksia, intoa ja iloa pyöräilykasvatukseen.
-
Jatka lukemista Näytetään mallia – kummioppilaat voivat kannustaa turvalliseen liikkumiseen alakouluissa Näytetään mallia – kummioppilaat voivat kannustaa turvalliseen liikkumiseen alakouluissa
Kummioppilaina toimivat alakoulujen 5.-6.-luokkien oppilaat ovat koulunsa aloittaneille oppilaille tärkeitä tukijoita ja esimerkin antajia. Kummitoiminnalla edistetään uusien koululaisten turvallista ja pehmeää koulun alkua sekä vahvistetaan tunnetta kouluyhteisöön kuulumisesta. Kummina toimiminen on usein myös isommille oppilaille merkityksellinen kunniatehtävä, joka vahvistaa oppilaiden osallisuuden tunnetta. Kummioppilaat voivat olla tärkeitä esimerkkejä myös turvallisen liikkumisen harjoittelussa. Kummeina toimivat oppilaat tarvitsevat hyvää ohjausta ja aikuisten tukea tärkeässä tehtävässään onnistuakseen. Liikenneturva ja Mannerheimin Lastensuojeluliitto pilotoivat tänä syksynä yhteistä opettajakoulutusmallia, jossa vahvistetaan opettajien taitoa ohjata kummeina toimivia oppilaita sekä ideoidaan, miten liikenneturvallisuusteemoja voidaan ottaa osaksi kummioppilastoiminnan sisältöjä.
-
Jatka lukemista Vuosi 2018 on turvallisen pyöräilykasvatuksen aikaa – pian voit tehdä sen diginä Vuosi 2018 on turvallisen pyöräilykasvatuksen aikaa – pian voit tehdä sen diginä
Mikä on sinun arkivinkkisi pyöräilykypärän säilyttämiseen koulussa? Muistatko, mitä jalkakäytävällä ajolle tapahtuu, kun täyttää 12 vuotta? Osaatko väistää turvallisesti?
-
Jatka lukemista Ihmisenmittainen liikenne – lapsenmittainen koulutie Ihmisenmittainen liikenne – lapsenmittainen koulutie
Koulumatka on tärkeä osa lapsen arkea ja kasvua itsenäiseksi liikkujaksi. Koulumatkaa on mukava kulkea yhdessä kavereiden kanssa jutellen, leikkien sekä maisemia ja eläimiä ihastellen. Jännittäviäkin asioita koulumatkan varrelta löytyy. Rekat, suojatien ylittäminen, työmaat, valaisemattomat tiet ja polut sekä pahan mielen vallassa kaahaavat autoilijat pelottivat lapsia.
-
Jatka lukemista Lapsen huomiokyky ei riitä liikenteeseen ja älypuhelimeen – aikuisten esimerkki näyttää tien Lapsen huomiokyky ei riitä liikenteeseen ja älypuhelimeen – aikuisten esimerkki näyttää tien
Kännykkä toimii monen lapsen ja vanhemman välisenä viestintävälineenä – usein myös koulumatkan aikana. Lapsi ei kuitenkaan hoksaa kännykän käyttöön liikenteessä liittyviä riskejä samalla tavalla kuin aikuinen. Erityisesti risteystilanteet ja tienylitykset ovat jo itsessään lapselle vaativia, saati jos lisäksi kännykkä varastaa huomion koulumatkalla.